یک ترکیب دارویی که به کند کردن سرعت پیشرفت رتینوپاتی دیابتی کمک می کند

16 فوریه 2017 - محققان در گزارشی اعلام کردند ترکیبی از دو دارو، پیشرفت رتینوپاتی دیابتی در موشها را به تاخیر انداخته و می تواند برای انسان مفید باشد.

درمان ترکیبی، شناخته شده که از ترکیب مهار کننده گیرنده آنژیوتنسین و مهارکننده نپریلایزین(ARNI)تشکیل شده است، شامل یک داروی فشار خون بنام irbesartin و داروی thiorphanاست که داروی دوم برای جلوگیری از اسهال تجویز می شود.

این مطالعه برای مدت 12 هفته بر روی موشها انجام شد.محققان نتایج این درمان ترکیبی را با استفاده از داروی فشار خونirbesartin ، به تنهایی، مقایسه نمودند.محققان سپس پیشرفت رتینوپاتی در موشها را بررسی کردند.

نتایج نشان داد که ترکیب این دو دارو با هم میزان تخریب مویرگی را تا 68 کاهش درصد کاهش می دهد، در حالی که داروی فشار خون به تنهایی موجب کاهش 43 درصدی تخریب مویرگها در شبکیه می شود.

ترکیب دارویی مذکور، همچنین مرگ سلولی را تا 51 درصد کاهش می دهد، در حالی که درمان دارویی تکی موفق به کاهش 25 درصدی مرگ سلولها در شبکیه می شود.

محققان دانشکده ی بهداشت دانشگاه فلوریدا و مرکز پزشکی اراسموس در هلند می گویند: این نتایج نشان می دهد که این درمان ترکیبی یک درمان بالقوه امیدوار کننده و منحصر به فرد برای رتینوپاتی دیابتی است.رتینوپاتی دیابتی یک عارضه ی شایع دیابت است که در آن عروق خونی کوچک در پشت چشم تخریب می شوند. اگر چه این درمان ترکیبی نمی تواند آسیب های ناشی از رتینوپاتی موجود در شبکیه را درمان کند، اما محققان می گویند این درمان ترکیبی می تواند سرعت پیشرفت این بیماری کم کند.

دکترTuhina Prasad، همکار نویسنده ی این مقاله و استاد دانشگاهUF در دپارتمان دارویی پژوهش های چشم پزشکی گفت: اگر شما بتوانید التهاب را کاهش دهید، می توانید از سلول های شبکیه محافظت کرده و پیشرفت بیماری را به تاخیر اندازید.

قبل از آزمایش این درمان ترکیبی بر روی انسان، محققان معتقدند که به تحقیقات بیشتری نیاز دارند تا بتوانند از عوارض جانبی احتمالی درمان ترکیبی این دو دارو، آگاه شوند.

این یافته ها در مجله the Investigative Ophthalmology and Visual Scienceمنتشر شده است.

منبع:

http://www.diabetes.co.uk/news/2017/feb/drug-combination-found-to-slow-down-diabetic-retinopathy-progression-92722326.html